Web
Analytics Made Easy - StatCounter

Lessons in Leadership #101: Gebakken Peren

peren-1

Laatst had ik een leiderschapstraining met een kleine groep jonge leidinggevenden. Zoals eigenlijk altijd in deze trainingen maakten deze mensen duidelijk hoe betrokken ze zijn bij hun werk. Hoe graag ze het goed willen doen. Hoe belangrijk ze het vinden dat de organisatie baat heeft bij hun werk, dat de klanten er beter van worden en dat hun medewerkers goed werk leveren.

Vragen en zorgen
Met name dat laatste zet leidinggevenden vaak aan tot allerlei vragen en zorgen. Vragen die ze zich niet alleen tijdens hun werkuren stellen, maar die hen ook buiten werktijd intensief bezig houden. Die ze met hun partner, vrienden of hun coach bespreken. Zorgen die hen regelmatig zelfs uit de slaap houden. Waarom lijken medewerkers vaak zo ongemotiveerd? Waarom nemen ze toch zo weinig initiatief? Waarom moet je ze elk keer weer over hetzelfde aanspreken? Waarom doen ze vaak van die onbegrijpelijke, zeg maar gerust domme dingen? Waarom maken ze er onderling vaak zo'n potje van? Waarom maken ze jou het leven vaak toch zo zuur?

Nog meer vragen en zorgen
Een paar dagen later raakte ik heel informeel met een aantal mensen in gesprek over hun werk. Allen gaven ze aan hun werk graag te doen. Ze zijn betrokken bij hun organisatie en stellen alles in het werk om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn. Maar die leidinggevenden… Grrrr! Hoe is het toch mogelijk dat die zo slecht op hun taak berekend zijn? Dat ze zo weinig werkelijk betrokken zijn… Dat ze dít nou zelf niet zien… Dat ze dát nou niet beter regelen… Dat ze al dat gedoe tussen de medewerkers onderling maar op z'n beloop laten… Of juist al die onbegrijpelijke, zeg maar gerust domme beslissingen nemen… Waarom overleggen ze daar toch niet even over… Wie heeft die lui in vredesnaam aangenomen…? Vragen die ze zich niet alleen tijdens hun werkuren stellen, maar die hen ook buiten werktijd intensief bezig houden. Die ze met hun partner, vrienden of coach bespreken. Zorgen die hen regelmatig zelfs uit de slaap houden.

Waar kwam me dat toch zo bekend van voor?

Communicerende vaten
Voor de meeste mensen is hun werk een voortdurende bron van vragen en zorgen. Dat is niet zo gek. Een behoorlijk groot deel van je leven ben je bezig met je werk. Werk heeft alles te maken met je inkomen, met je levensstandaard en die van de mensen die van jou en dus ook van jouw werk afhankelijk zijn. Werk heeft ook alles te maken met je welbevinden, zeg maar gerust van je geluk. Gedoe op het werk van welke aard dan ook geeft bijna gegarandeerd gedoe thuis. Hoe vaak mensen ook beweren dat je werk en privé zou moeten scheiden of dat zij dat héééél goed kunnen; vergeet het maar. Werk en privé zijn communicerende vaten. Je bent met huid en haar met beide verbonden.

Gebakken peren
Werk voer je daarnaast uit met mensen waarvoor je niet hebt gekozen. Het is fijn als de samenwerking soepeltjes verloopt. Soms worden enkele collega's je beste vrienden of zelfs je partner. Maar de kans is groter dat het met een of meerdere van je collega's, medewerkers of leidinggevenden niet zo lekker gaat. En dan zit je met de gebakken peren.

Feest
Daarom is het eigenlijk voor iedereen beter om er maar gewoon vanuit te gaan dat het werk voor allen op z'n tijd een grote bron van zorg en frustratie is. Dus hoeveel last je van een ander hebt, dat schept ook een band. Misschien helpt het om er eens met die 'lastige' collega over in gesprek te gaan. Misschien wordt het voor jullie beiden wel een feest der herkenning.

Beetje begrip
Voor een leidinggevende is het wat mij betreft een onderdeel van je vak om je te realiseren dat ook medewerkers zich enorm veel zorgen kunnen maken over hun werk. Dat die zorgen misschien wel een belangrijke rol spelen bij wat jou als leidinggevende zo stoort in het gedrag van je medewerkers. En tenslotte ben je zelf ook altijd de medewerker van iemand anders. Dus een beetje begrip zou zo moeilijk toch niet moeten zijn?



Vind je deze Lesson in Leadership waardevol, deel 'm dan gerust in je netwerk. Wil je iets uit deze Lesson in Leadership overnemen om elders te publiceren? Prima. Maar dan graag met vermelding van: Lessons in Leadership, www.invictusschoolofleadership.nl

Lessons in Leadership #102: Heiligt het doel de mi...
 

Reacties 3

Gast - ellen van der heijden op woensdag 24 januari 2018 08:04

Wat een herkenbaar en mooi stukje, ik neem het morgen mee nar mijn intervisie bijeenkomst

Wat een herkenbaar en mooi stukje, ik neem het morgen mee nar mijn intervisie bijeenkomst
Gast - Gerard Janson op woensdag 24 januari 2018 08:30

Fijngevoelige observatie. Mooi.

Fijngevoelige observatie. Mooi.
Gast - Machteld van der Veen op woensdag 24 januari 2018 08:46

Ik sluit me daarbij aan! Gelukkig worden in je werk is een thema dat volop aandacht verdient. Met gelukkige mensen kom je verder. Voor mij geldt dat ik vaak gelukkiger ben met mijn werk als ik accepteer dat het nou eenmaal moeizaam kan zijn. Zoals je schrijft: je kunt nou eenmaal niet met iedereen vanzelf overweg.

Ik sluit me daarbij aan! Gelukkig worden in je werk is een thema dat volop aandacht verdient. Met gelukkige mensen kom je verder. Voor mij geldt dat ik vaak gelukkiger ben met mijn werk als ik accepteer dat het nou eenmaal moeizaam kan zijn. Zoals je schrijft: je kunt nou eenmaal niet met iedereen vanzelf overweg.
Gast
zondag 12 mei 2024

Van Oorschot Leiderschap

Groot-Brittanniëstraat 204
6663 HW Lent 
06-20959071
Btw nr. NL001871168B22
KvK nr. 67683290

© Van Oorschot Leiderschap 2022 | beheer | Design by ZEWIweb.nl

Algemene voorwaarden 2022

Privacyverklaring

Privacyverklaring