Web
Analytics Made Easy - StatCounter

Lessons in Leadership #42: Leren is iets om trots op te zijn

lerenverbeterenLaatst was ik aanwezig bij het overleg van een team waarvan de teamleidster bezig was met een leiderschapstraining. Ze openende de bijeenkomst met te vertellen wat ze in de eerste dag van de training had geleerd en hoe ze van plan was het geleerde in de praktijk te brengen. Enkele van haar actiepunten waren om in het overleg minder dominant aanwezig te zijn en meer te delegeren.


Even wennen

Ze gaf aan dat het zowel voor haar als voor de teamleden misschien wel even wennen zou zijn en dat haar nieuwe aanpak vast en zeker niet meteen van een leien dakje zou gaan. Maar ze was oprecht benieuwd naar de reacties van haar medewerkers. En om maar meteen de daad bij het woord te voegen, vroeg ze wie van de teamleden deze keer de notulen van de bijeenkomst wilde maken. Daarop vroeg een van de teamleden, als grapje, waarom ze dan ook niet het voorzitterschap zou laten rouleren, waarop de teamleidster de bal meteen inkopte en het team ook vroeg wie deze keer het overleg zou willen voorzitten.

Blauwe plekken
Ik vond het prachtig om te zien. De teamleidster zag zichzelf duidelijk als iemand die aan het leren is en daarbij de hulp van anderen nodig heeft. Een tijdje terug schreef ik over het feit dat leren gepaard gaat met blauwe plekken. Deze leidinggevende gunde zichzelf de blauwe plekken.sloganintekst

Ander gedrag
In trainingen kom ik regelmatig mensen tegen die zichzelf deze blauwe plekken niet gunnen. Dat kan uit verschillende overwegingen voortkomen. Sommige deelnemers hebben hun medewerkers of collega’s niet verteld dat ze naar de training gaan. Ze hopen dat men niet zal merken dat ze bijvoorbeeld anders aansturen, zich presenteren, of onderhandelen. Dat werkt natuurlijk niet. Je kunt gerust stellen dat als medewerkers of collega’s geen ander gedrag ervaren, er waarschijnlijk ook niets is veranderd.

Uit de lucht
Andere deelnemers hebben het idee dat datgene waarvoor ze naar de training gaan meteen perfect in de praktijk gebracht zou moeten kunnen worden. Ze willen bijvoorbeeld meteen net zo goed kunnen presenteren als hun grote voorbeeld. Ook dat is een illusie. De meeste vaardigheden komen niet uit de lucht vallen. Ook grote voorbeelden hebben vaak hard moeten werken om die betreffende kwaliteit te ontwikkelen.

Voorbeeld
De leidinggevende uit mijn voorbeeld durfde zich kwetsbaar op te stellen en toonde zich juist daarmee bijzonder krachtig. Ze stond open voor de reacties van haar medewerkers, was bereid om haar gedrag bij te stellen en -misschien wel het allerbelangrijkst- was daarmee een groot voorbeeld voor haar medewerkers.

Kortom

  • wees als leidinggevende een voorbeeld voor je medewerkers door te laten zien dat leren gepaard gaat met vallen en opstaan en creëer daarmee voor je medewerkers ook een veilige leeromgeving
  • een organisatie/team waarin mensen zich vrij voelen om te leren is een organisatie/team om trots op te zijn


Ben jij op het gebied van leren voldoende een voorbeeld voor je medewerkers? Herken je voorbeelden of juist het tegendeel uit je eigen werkpraktijk? Schrijf dan je reactie in het commentaarvak hieronder.


PS. Deel deze Lesson s.v.p. met jouw netwerk door op de 
Share- of Mailknop te klikken, zodat ook de mensen uit jouw netwerk ervan kunnen profiteren.


door Ad van Oorschot

Wil je elke week Lessons in Leadership ontvangen, meld je dan hier aan. Vind je deze Lesson in Leadership waardevol, deel 'm dan gerust in je netwerk.

Lessons in Leadership #101: Gebakken Peren
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
zondag 12 mei 2024

Van Oorschot Leiderschap

Groot-Brittanniëstraat 204
6663 HW Lent 
06-20959071
Btw nr. NL001871168B22
KvK nr. 67683290

© Van Oorschot Leiderschap 2022 | beheer | Design by ZEWIweb.nl

Algemene voorwaarden 2022

Privacyverklaring

Privacyverklaring