Web
Analytics Made Easy - StatCounter

Lessons in Leadership #24: Transparant leiderschap

transparantie-390x202In Lessons in Leadership #14: Inspirerend leiderschap in onzekere tijden, gaf ik een voorbeeld van een manager die transparant en open communiceerde met zijn medewerkers over de onzekere toekomst van de organisatie en daarmee samenhangend het voortbestaan van hun baan. In de lesson van deze week geef ik graag opnieuw een voorbeeld van het effect van transparantie en open communicatie door een leidinggevende op de motivatie van medewerkers.
 
Aanpassingen
Ik was, voorafgaand aan een teamcoachingsbijeenkomst, aanwezig bij het maandelijkse teamoverleg waarin de leidinggevende het team onder meer informeerde over een aantal actuele ontwikkelingen. Door veranderende regelgeving van de overheid worden van de medewerkers voortdurend aanpassingen verwacht in hun manier van werken, zowel met cliënten als met elkaar. Opzet is dat het team in de toekomst meer zelfsturend wordt.

Onrust
Voor de medewerkers zijn deze voortdurende veranderingen een grote opgave. Vaste patronen staan ter discussie en de eisen aan individuele en teamkwaliteiten worden verhoogd. Het gevolg bij de medewerkers is onrust. Er wordt geklaagd op de leiding en er ontstaan onderlinge irritaties. Vandaar het verzoek van de leidinggevende aan mij om het team door middel van teamcoaching met elkaar in gesprek te brengen over de knelpunten in de onderlinge samenwerking.

Overgangsfase
Zou het enkel bij deze onderlinge teamgesprekken over de samenwerking blijven, dan zou het effect waarschijnlijk nihil zijn. Dat zou voor mij ook een reden geweest zijn om niet aan deze teamondersteuning te beginnen. Maar gelukkig kent en neemt deze leidinggevende haar verantwoordelijkheid. Zij is zich er terdege van bewust dat ze een cruciale rol speelt, ondanks het feit dat het team in de nieuwe situatie zelfstandiger moet gaan opereren en zij vanaf grotere afstand aan zal gaan sturen. In de overgangsfase wil ze haar team leren de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid op zich te nemen die jarenlang juist niet van hen werd verwacht. Maar ook daarna zal zij een rol houden in de afstemming van de activiteiten van het team op het beleid van de organisatie.
sloganintekst
 
Inzicht
Op dat laatste punt liet de leidinggevende in het teamoverleg mooi werk zien. Ze gaf uitleg over het hoe en waarom van de nieuwe regelgeving en de visie van de organisatie op de nieuwe regels. Ze vertelde over de vaak ingewikkelde processen die in de organisatie op de achtergrond een rol spelen om de nieuwe aanpak op de werkvloer mogelijk te maken. En ze gaf inzicht in de kosten die bepaalde handelingen van het team met zich mee brengen. Daarbij stond ze open voor alle vragen die de teamleden aan haar stelden, gaf ze aan welke vragen ook voor haar nog onbeantwoord waren en toonde ze begrip voor de onrust die de nieuwe manier van werken met zich meebracht.

Vertrouwen
Het effect op de teamleden was een zichtbare verandering in betrokkenheid. Aan het begin van het overleg werd er geklaagd. Aan het eind was er belangstelling. Alsof er naast alle onzekerheid ook een begin van uitzicht op nieuwe mogelijkheden was. Vanzelfsprekend zal het team de komende tijd nog tegen veel 'gedoe' aanlopen. Zowel met de organisatie, met cliënten als met elkaar. Maar met een leidinggevende die zich zo bewust is van haar eigen verantwoordelijkheid in het proces van verandering, heb ik er alle vertrouwen in dat het team uiteindelijk een weg zal weten naar vinden naar een veel grotere eigen verantwoordelijkheid én zelfbewustheid.

De kwaliteit van deze leidinggevende zit 'm dus in:
  • Inzicht geven in het hoe en waarom van externe processen die de organisatie beïnvloeden 
  • Het informeren over de visie van de organisatie op die externe invloeden
  • Het geven van inzicht in de interne veranderingsprocessen waar de organisatie voor kiest als reactie op de invloeden van buiten
  • Erkenning van de effecten van de beslissingen van de organisatie op het werk van teams en individuele medewerkers
  • Betrokken zijn en blijven bij het team en de individuele teamleden
Herken je je in deze leidinggevende, of ben je misschien onderdeel van een organisatie waar een dergelijke transparantie en open communicatie niet gebruikelijk is? Geef dan een reactie in het commentaarveld hieronder om jouw ervaringen met mij en andere lezers te delen.

PS. Deel deze Lesson s.v.p. met jouw netwerk door op de Share- of Mailknop te klikken zodat ook de mensen uit jouw netwerk ervan kunnen profiteren. 


door Ad van Oorschot

Wil je elke 2 weken Lessons in Leadership ontvangen, meld je dan hier aan. Vind je deze Lesson in Leadership waardevol, deel 'm dan gerust in je netwerk.
 
Lessons in Leadership #101: Gebakken Peren
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
dinsdag 14 mei 2024

Van Oorschot Leiderschap

Groot-Brittanniëstraat 204
6663 HW Lent 
06-20959071
Btw nr. NL001871168B22
KvK nr. 67683290

© Van Oorschot Leiderschap 2022 | beheer | Design by ZEWIweb.nl

Algemene voorwaarden 2022

Privacyverklaring

Privacyverklaring