Web
Analytics Made Easy - StatCounter

Lessons in Leadership #37: Hoe kort een goed gesprek kan zijn

gesprek leidinggevende cedSamen met mijn twee collega’s van Triptiek Samenwerkingsontwikkeling ondersteun ik op dit moment een zorgorganisatie bij het verbeteren van de communicatie. Zowel intern als met cliënten en hun familie. De kracht van deze organisatie is dat men de laatste jaren veel initiatieven heeft ontwikkeld om de verschillende organisatie-onderdelen, teams en diensten ‘klaar te stomen’ voor de grote veranderingen die momenteel plaatsvinden in de zorg. Knap werk, als je ziet hoeveel organisaties worstelen met die veranderingen.

Verbinding
Maar tegelijkertijd hebben individuele medewerkers in alle geledingen van de organisatie door al die veranderingen het gevoel dat de verbinding, de onderlinge cohesie in de organisatie te lijden heeft gehad. Het management onderkent dit en heeft Triptiek gevraagd om onderzoek te doen naar wat de organisatie nodig heeft om die verbinding weer te versterken.

Voorbeeld
We hebben gesproken met een groot aantal mensen uit alle lagen van de organisatie. Een sprekend voorbeeld was van een medewerkster die vertelde dat een van de managers in alle teams was komen uitleggen wat de veranderingen zouden gaan betekenen voor het team, maar dat ze van het hele verhaal weinig had begrepen. De manager op zijn beurt gaf in een interview aan dat hij er alles aan had willen doen om alle medewerkers zo goed mogelijk te informeren en daarom alle teams was langs gegaan.
sloganintekst

Intentie
Ondanks zijn goede intentie was het de manager niet gelukt om zijn boodschap helder over te brengen. Tegelijkertijd heeft de medewerkster niet duidelijk weten te maken dat ze de boodschap niet begreep. In dit voorbeeld zie je de kern van wat er in vele zorgorganisaties sowieso, maar al helemaal onder de druk van de snelle ontwikkelingen en grote veranderingen plaats vindt: veel professionals stellen zich in feite de vraag: “Wat gebeurt er toch allemaal in de zorg?”

Hart en ziel
Mijn Triptiekcollega’s en ik hebben een scholingsprogramma ontwikkeld dat medewerkers van zorgorganisaties leert om daadwerkelijk in gesprek te gaan, zowel intern met collega’s van alle geledingen als met cliënten en hun familie om op die manier weer verbinding te ervaren met de mensen voor wie en met wie ze werken. En weer grip te krijgen op het vak dat ze meestal met hart en ziel uitoefenen.

Belofte
Een van de bezwaren die medewerkers van welke soort organisatie dan ook onmiddellijk naar voren brengen, als je begint over het voeren van een goed gesprek, is de tijd die dat zou kosten. Begrijpelijk, mensen hebben het vaak heel erg druk en schrikken terug voor alles wat nog meer tijd dreigt te kosten. Het mooie echter van een echt goed gesprek is dat het juist heel kort kan zijn. Het allerbelangrijkste is immers dat je gesprekspartner zich een moment daadwerkelijk gehoord en gezien voelt. Een goed gesprek, hoe kort ook, draagt de belofte in zich van een gesprek dat als het nodig zou zijn ook langer zou kunnen duren.

Nelson Mandela
Een prachtig voorbeeld van een goed gesprek kun je zien in de eerste scène van de film Invictus waarin Nelson Mandela aan Linga, een van zijn lijfwachten, vraagt hoe het met diens moeder is: “She’s much better, thanks”, antwoordt Linga. Waarop Mandela zegt: “Good. Very good.” En klaar! Het hele gesprek duurt 5 seconden en is precies wat beide gesprekspartners op dat moment willen geven en ontvangen.

Tip:
  • Bekijk het fragment en ga er zelf eens mee experimenteren:
  • Hoe intens en afgestemd kun jij een daadwerkelijk goed gesprek voeren in zo kort mogelijke tijd?


Ik ben heel erg benieuwd naar jouw ervaringen met het voeren van een kort goed gesprek. Je reacties en tips kun je uiteraard weer kwijt in het commentaarvak hieronder.

PS. Deel deze Lesson s.v.p. met jouw netwerk door op de Share- of Mailknop te klikken zodat ook de mensen uit jouw netwerk ervan kunnen profiteren. 


door Ad van Oorschot

Wil je elke 2 weken Lessons in Leadership ontvangen, meld je dan hier aan. Vind je deze Lesson in Leadership waardevol, deel 'm dan gerust in je netwerk.

Lessons in Leadership #101: Gebakken Peren
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
vrijdag 10 mei 2024

Van Oorschot Leiderschap

Groot-Brittanniëstraat 204
6663 HW Lent 
06-20959071
Btw nr. NL001871168B22
KvK nr. 67683290

© Van Oorschot Leiderschap 2022 | beheer | Design by ZEWIweb.nl

Algemene voorwaarden 2022

Privacyverklaring

Privacyverklaring