Afgelopen week kwam ik in een trainingsgroep voor leidinggevenden een paar mooie voorbeelden tegen van het nut om afstand te nemen van de problemen waar je als leidinggevende soms tegenaan loopt. Dat afstand nemen kan dan zowel letterlijk als figuurlijk opgevat worden.
Onderzoeken
Het eerste voorbeeld las ik in het lijstje met actiepunten dat een van de deelnemers na afloop van de eerste module voor zichzelf had opgesteld. Ze nam zich voor om te onderzoeken wat het haar op zou leveren als ze letterlijk, fysiek een stap achteruit zou doen zodra een medewerker met een probleem bij haar zou komen. Ze herkende bij zichzelf de neiging om zich zo’n probleem als het ware meteen eigen te maken en actief te gaan nadenken over een mogelijke oplossing. Het bewust fysiek een stap achteruit doen zou haar kunnen helpen ook in figuurlijk opzicht meer afstand te bewaren.
Niet afleren maar aanleren
Ik vond het een prachtig actiepunt. Inplaats van afleren om meteen het probleem van een medewerker op te willen lossen, zou het wel eens veel gemakkelijker kunnen zijn om aan te leren eerst letterlijk wat afstand te nemen, waarna het ook gemakkelijker zou moeten zijn om vervolgens in mentaal opzicht afstand te houden. Bijvoorbeeld door eerst te onderzoeken wat de medewerker zelf voor oplossing heeft bedacht.
Help, ik verdrink
Het tweede voorbeeld kwam naar voren in een opdracht waarin een van de deelnemers als ‘meewerkend voorman’ samen met zijn team tot een oplossing voor een probleem moest zien te komen. Halverwege de opdracht stak hij zijn handen in de lucht en riep: “Help, ik verdrink.” Hij stond letterlijk middenin de mêlee van medewerkers die om het hardst ideeën aan het spuien waren en die ook meteen allemaal tegelijk in de praktijk probeerden te brengen. De leidinggevende realiseerde zich dat hij zich beter letterlijk wat afzijdig had kunnen houden en vanaf de zijlijn het gesprek had kunnen leiden zonder zich er helemaal in te storten.
Afkoelingstijd
Het derde voorbeeld dook op tijdens een oefening over het aanspreken van medewerkers. Een deelnemer vertelde over zijn neiging om collega’s meteen van repliek te dienen op het moment dat ze iets zeiden of deden dat hem niet beviel of persoonlijk raakte. Het gevolg daarvan was dat hij vaak veel heftiger uit de hoek kwam dan verstandig was. Enige afkoelingstijd nemen, dus figuurlijk een stap achteruit doen, is vaak heel nuttig. Met name als je emoties met je aan de haal dreigen te gaan of als er teveel anderen in buurt zijn waardoor je gesprekspartner zich opgelaten voelt.
Kortom:
Herken je de neiging om al te zeer bovenop de problemen van je medewerkers te duiken? Heb je ervaring met een stap achteruit te doen of heb je tips? Schrijf je reactie dan in het commentaarvak hieronder.
PS. Deel deze Lesson s.v.p. met jouw netwerk door op de Share- of Mailknop te klikken, zodat ook de mensen uit jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
door Ad van Oorschot.
Wil je elke week Lessons in Leadership ontvangen, meld je dan hier aan. Vind je deze Lesson in Leadership waardevol, deel 'm dan gerust in je netwerk.
Groot-Brittanniëstraat 204
6663 HW Lent
06-20959071
Btw nr. NL001871168B22
KvK nr. 67683290
© Van Oorschot Leiderschap 2022 | beheer | Design by ZEWIweb.nl