Web
Analytics Made Easy - StatCounter

Lessons in Leadership #49: Handwerk

images nr49In de vorige Lesson in Leadership, Stukje Ziel, schreef ik over het maken van oogcontact bij een ontmoeting. Ik raadde je aan te onderzoeken wat je tegenhoudt om oogcontact te maken, juist op zo’n moment dat het jou en je gesprekspartner zoveel op zou kunnen leveren. Uit de reacties die ik kreeg op die Lesson bleek dat mensen zich soms zeer bewust zijn van het belang van dat eerste contactmoment en zich daarom als het ware te sterk focussen op de letterlijke ‘handeling’ die plaatsvindt: het schudden van de hand. Daardoor verliezen ze het maken van oogcontact, ook weer letterlijk, ‘uit het oog’. Daarom in de Lesson van deze week een tip die je kan helpen om een stevige eerste indruk te maken, waarbij je hand en je ogen zowel afgestemd zijn op elkaar als op de persoon waarmee je op dat moment in contact treedt.

Ruiken
Er valt veel te vertellen over het maken van een goede indruk in de ‘split-seconds’ van een eerste contact. Vele facetten spelen er een rol bij, facetten die je het liefst allemaal tegelijk onbewust bekwaam in zou willen zetten. Terecht, want het is ook een heel bijzonder moment zo’n eerste ontmoeting. Zo kom je on de eerste paar seconden zo dichtbij dat je de ander gemakkelijk kunt ruiken en de ander jou. Daarnaast raak je de ander meteen op het eerste moment al aan, iets wat je daarna misschien wel nooit meer zult doen. Bovendien, en daar ging het in de vorige Lesson over, krijg je de gelegenheid om de ander een kort moment van zeer dichtbij in de ogen te kijken en geef je de ander de gelegenheid dat bij jou te doen.

Slap handje
Het kan dus erg nuttig zijn om je in al die facetten te bekwamen. Ik geef regelmatig workshops of individuele deskundigheidsbevordering aan leidinggevenden of medewerkers van organisaties over het maken van een overtuigende eerste indruk. In die bijeenkomst geven mensen vaak aan zich bewust te zijn van wat er zoal mis kan gaan bij een eerste kennismaking. Iedereen kent bijvoorbeeld wel het ’slappe handje’. Dat is op zich heel grappig, want als iedereen het van een ander herkent, dan kan het niet anders zijn dat een behoorlijk aantal van deze mensen zelf ook zo’n slap handje geeft. Kennelijk is men zichzelf daar niet altijd van bewust.

Ringen
En als je er met mensen eenmaal over na gaat denken, herkent ook iedereen die situaties waarin mensen te dicht bij komen, of juist te ver op afstand blijven. De mensen die je hand te lang vasthouden, of juist zo kort dat het lijkt alsof ze je eigenlijk niet aan willen raken. En vrouwen met ringen herkennen allemaal de mensen (meestal mannen) die met een ferme handdruk zich stevig willen positioneren maar het tegendeel bereiken omdat die eerste indruk behoorlijk pijnlijk uit kan vallen. En zo zijn er tientallen andere herkenbaar ervaringen. Een overtuigende eerste indruk komt kennelijk erg nauw.

Bill Clinton
Van Bill Clinton wordt gezegd dat hij de ‘kunst van de eerste indruk’ tot in de perfectie beheerst. Hij weet mensen in die paar seconden van het eerste (en vaak ook meteen het laatste) contact bijna te betoveren. Alsof er even niemand anders op de wereld was dan Bill en zij. Maar denk nou niet dat dit one of Bill’s specialties is. Het mooie van de ’kunst van de eerste indruk’ is namelijk dat het helemaal geen kunst is, maar veel meer een vaardigheid. Iedereen kan het leren.

Om je daarbij alvast een beetje op weg te helpen, kun je eens gaan oefenen met het volgende:

  • Concentreer je bij een ontmoeting juist niet op het geven van een ‘goede hand’.
  • Kijk ook bewust niet naar je eigen hand of die van de ander.
  • Kijk wel vanaf het moment dat je de ander in het vizier krijgt en op hem of haar afstapt met volle aandacht naar de ogen van de ander.
  • Als je dat doet zul je zien dat jouw hand en die van de ander naadloos in elkaar schuiven.

Hoe dat kan? Dat leg ik je graag in die workshop of coaching uit. Ga er gewoon eerst maar eens mee experimenteren.

En mocht het toch een een keer mis gaan, nodig de ander dan ter plekke uit elkaar opnieuw een hand te geven. Het mooie daarvan is dat je de ander impliciet laat weten écht contact met hem of haar te willen en dat het haast ‘intieme’ contact van de eerste ontmoeting nog eens extra verlengd wordt. Je zou het er bijna op aansturen.

Succes!

Ik hoor graag jouw reactie, ervaringen en tips op deze Lesson. Je kunt je commentaar natuurlijk weer kwijt in het commentaarvak hieronder. Mocht je meer informatie willen over trainingen, workshops of individuele deskundigheidsbevordering dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

PS. Deel deze Lesson s.v.p. met jouw netwerk door op de Share- of Mailknop te klikken, zodat ook de mensen uit jouw netwerk ervan kunnen profiteren.


door Ad van Oorschot.

Wil je elke week Lessons in Leadership ontvangen, meld je dan hier aan. Vind je deze Lesson in Leadership waardevol, deel 'm dan gerust in je netwerk.

Lessons in Leadership #101: Gebakken Peren
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
maandag 13 mei 2024

Van Oorschot Leiderschap

Groot-Brittanniëstraat 204
6663 HW Lent 
06-20959071
Btw nr. NL001871168B22
KvK nr. 67683290

© Van Oorschot Leiderschap 2022 | beheer | Design by ZEWIweb.nl

Algemene voorwaarden 2022

Privacyverklaring

Privacyverklaring