Web
Analytics Made Easy - StatCounter

Lessons in Leadership #58: Blind vlekje?

vlekAfgelopen week werd ik er door twee medewerkers van verschillende organisaties op geattendeerd: leidinggevenden die te weinig tijd nemen om hun medewerkers goed te informeren over een nieuwe taak of een wijziging in een bedrijfsproces. In beide gevallen had het gedoe veroorzaakt. De medewerkers wisten niet goed waar ze aan toe waren en waren al te onvoorbereid aan de slag gegaan. Toen het resultaat vervolgens minder goed was dan de leidinggevenden hadden verwacht, hadden zij nogal bits gereageerd. Dit probleem is zowel verklaarbaar als eenvoudig op te lossen.

Wakker
Hoe werkt zoiets vaak? Als leidinggevende constateer je dat er in het bedrijfsproces iets niet helemaal goed verloopt en je gaat nadenken over een oplossing. Als het een ingewikkeld probleem betreft, overleg je misschien met een collega-leidinggevende, of je bespreekt het in het MT. Misschien lig je er wel een poosje wakker van, bedenk je een aantal alternatieven, of schrijf je er een notitie over. Kortom, je gaat niet over één nacht ijs, neemt uitgebreid de tijd om het probleem van alle kanten te bekijken en komt met verstandige oplossing.

Gedoe
Vervolgens ga je met je oplossing naar de medewerker die met jouw nieuwe aanpak aan de slag moet. En nu ontstaat het gedoe. Want juist omdat jij zo grondig over het probleem hebt nagedacht, is het voor jou gesneden koek. Maar voor je medewerker, die zich eerder misschien zelfs niet eens bewust was van het probleem, is jouw oplossing nieuw. En dus is de kans groot dat het hem of haar enige tijd kost om het probleem ook te doorgronden en zich de nieuwe aanpak eigen te maken.sloganintekst

Nuttig
Het kan dus nuttig zijn om je het volgende af te vragen:

  • heeft mijn medewerker het probleem zelf ook als een probleem ervaren?
  • hoeveel tijd heeft mijn medewerker nodig om het probleem te doorgronden en zich de nieuwe aanpak eigen te maken?
  • zou het zo kunnen zijn dat mijn medewerker misschien minder goed is in het doorgronden van het probleem en het eigen maken van de nieuwe aanpak dan ik?
  • want misschien zit ‘m in dat verschil wel precies de reden waarom jij van jullie twee de leidinggevende bent


Herken je bovenstaand blind vlekje of heb je tips? Deel je reacties dan met mij en andere lezers in het commentaarvak hieronder.


PS. 
Deel deze Lesson s.v.p. met jouw netwerk door op de Share- of Mailknop te klikken, zodat ook de mensen uit jouw netwerk ervan kunnen profiteren.




door Ad van Oorschot.

Wil je elke week Lessons in Leadership ontvangen, meld je dan hier aan. Vind je deze Lesson in Leadership waardevol, deel 'm dan gerust in je netwerk.

Wil je iets uit deze Lesson in Leadership overnemen om elders te publiceren? Prima. Maar dan graag met vermelding van: Lessons in Leadership, www.invictusschoolofleadership.nl

 
Lessons in Leadership #101: Gebakken Peren
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
dinsdag 14 mei 2024

Van Oorschot Leiderschap

Groot-Brittanniëstraat 204
6663 HW Lent 
06-20959071
Btw nr. NL001871168B22
KvK nr. 67683290

© Van Oorschot Leiderschap 2022 | beheer | Design by ZEWIweb.nl

Algemene voorwaarden 2022

Privacyverklaring

Privacyverklaring