Web
Analytics Made Easy - StatCounter

Lessons in Leadership #66: Lievelingetje

lieveling titelVorige week begeleidde ik een groep teamleiders van verschillende onderdelen van de keten binnen een grote logistieke onderneming. De teamleiders spraken een dag met elkaar over hoe ze de samenwerking tussen hun afdelingen nog verder zouden kunnen versterken. Een deel van de dag namen ook medewerkers deel aan de gesprekken. Na afloop vertelde een van de teamleiders uitgebreid over een inzicht dat hij in de aanloop naar deze dag had gekregen naar aanleiding van een reactie van een van zijn medewerkers. Een inzicht dat inhoudelijk weinig met het logistieke proces te maken had, maar alles met zijn leiderschap.

Uit de lucht vallen

De teamleider had voor deze dag een medewerkster uitgenodigd die hij wel vaker inzette voor een bijzondere taak of activiteit. Ze deed haar werk altijd stipt, ze was betrokken en toonde verantwoordelijkheidsgevoel. Daarnaast wist ze altijd helder aan te geven wat haar wel en niet beviel en kon hij het bovendien goed met haar vinden. Toen hij had moeten beslissen wie van mijn medewerkers hij voor deze dag zou uitnodigen, had hij niet lang getwijfeld. Haar reactie kwam voor hem dan ook volkomen uit de lucht vallen.

Lievelingetje
Ze had hem verteld op zich graag mee te willen naar de gespreksdag. Ze zou genoeg te vertellen hebben. Waar ze echter last van begon te krijgen, was dat hij haar eigenlijk altijd voor dit soort activiteiten vroeg. Ze kreeg het idee dat ze daarmee ten opzichte van haar collega’s in een bijzondere positie werd gemanoeuvreerd. Ze was bang dat haar collega’s haar als het ‘lievelingetje van de baas’ zouden gaan zien.

Feedback
Daarop was de teamleider niet bedacht was geweest. Maar haar feedback had hem wel dat belangrijke inzicht gegeven. Bij het benaderen van deze medewerkster voor allerlei leuke klussen, was hij altijd vooral uitgegaan van zijn eigen gemak. Bij haar wist hij zeker dat de dingen prima zouden verlopen. Hij had wel eens gedacht hoe het voor haar zou zijn, maar was toen snel tot de conclusie gekomen dat zij zich op deze manier misschien heel goed zou kunnen ontwikkelen. Dat het dus alleen maar voordelen voor haar zou hebben. Maar dat de keuzes die hij vanuit zijn positie als teamleider maakte ook effect zouden kunnen hebben op de onderlinge relaties tussen zijn medewerkers, daar had hij nooit bij stil gestaan.sloganintekst

Hap-snap
Daarnaast realiseerde hij zich nu, dat hij bij het ontwikkelen van zijn medewerkers feitelijk maar een hap-snap-beleid voerde. Omdat deze medewerkster toevallig uit zichzelf liet zien veel in haar mars te hebben en hij het goed met haar kon vinden, had hij haar voortdurend ontwikkelingsmogelijkheden geboden. Maar dat andere medewerkers ook talenten zouden kunnen hebben die ze misschien wat minder prominent tentoonspreidden, of dat hij wellicht ook eens beter zou kunnen kijken naar de te ontwikkelen kwaliteiten van medewerkers waarmee hij zelf wat minder gemakkelijk samenwerkte, die kwartjes vielen nu pas.

Ontwikkelbeleid
De teamleider had zich naar aanleiding van de feedback van zijn medewerkster meteen voorgenomen werk te maken van zijn ‘ontwikkelbeleid’. Dat betekende voor hem:
  • niet langer uitgaan van zijn eigen gemak, maar de ontwikkeling van zijn medewerkers voorop stellen
  • afstappen van de sleur van de jaarlijkse functionerings-en beoordelingsgesprekken, maar actief en voortdurend samen met zijn medewerkers kijken naar hun ontwikkelwensen en de wijze waarop hij hen daarbij tegemoet zou kunnen komen en ondersteunen
  • zijn persoonlijke voorkeuren geen rol meer laten spelen, maar zijn medewerkers onderling als gelijk behandelen, daarbij tegelijkertijd wel zorgvuldig afstemmend op de individuele verschillen in kwaliteiten en ontwikkelmogelijkheden van zijn medewerkers

In dat laatste punt zag hij voor zichzelf nog de grootste uitdaging. Maar hij realiseerde zich dat hij juist daarom heel helder en in goed overleg per medewerker voor ogen zou moeten krijgen aan welke punten ze de komende tijd zouden gaan werken.


Heb jij soortgelijke ervaringen als deze teamleider? Heb je misschien aan den lijve ondervonden welke voor- of nadelen het had het ‘lievelingetje van de baas’ te zijn? Of heb je tips over hoe jij individuele medewerkers helpt ontwikkelen en hoe zich dat verhoudt ten opzichte van andere medewerkers? Je kunt je reactie kwijt in het commentaar hieronder.


PS. 
Deel deze Lesson s.v.p. met jouw netwerk door op de Share- of Mailknop te klikken, zodat ook de mensen uit jouw netwerk ervan kunnen profiteren.




door Ad van Oorschot.

Wil je elke week Lessons in Leadership ontvangen, meld je dan hier aan. Vind je deze Lesson in Leadership waardevol, deel 'm dan gerust in je netwerk.

Wil je iets uit deze Lesson in Leadership overnemen om elders te publiceren? Prima. Maar dan graag met vermelding van: Lessons in Leadership, www.invictusschoolofleadership.nl

 
Lessons in Leadership #101: Gebakken Peren
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
zondag 12 mei 2024

Van Oorschot Leiderschap

Groot-Brittanniëstraat 204
6663 HW Lent 
06-20959071
Btw nr. NL001871168B22
KvK nr. 67683290

© Van Oorschot Leiderschap 2022 | beheer | Design by ZEWIweb.nl

Algemene voorwaarden 2022

Privacyverklaring

Privacyverklaring