Web
Analytics Made Easy - StatCounter

Lessons in Leadership #67: Koppen uit het zand!

struisvogelDe laatste weken stond in verschillende trainingsgroepen het onderwerp feedback geven en ontvangen op het programma. Het bijzondere is dat nagenoeg alle deelnemers aan leiderschapstrainingen ooit eerder wel eens in trainingen gewerkt hebben aan het geven en ontvangen van feedback, maar dat maar heel weinig mensen het in de praktijk actief inzetten, laat staan er plezier aan beleven. Dat is jammer, maar op zich best te begrijpen.


Tandarts

De meeste mensen vinden feedback geven niet leuk, omdat ze bang zijn voor het gedoe dat mogelijk tussen hen de ontvanger zou kunnen ontstaan. Op feedback ontvangen zitten ook maar weinig mensen te wachten. Iedereen weet dat het in principe nuttig zou kunnen zijn, maar ja, je gaat ook niet voor je plezier naar de tandarts.

Aanspreekcultuur
Het zou mij niks verbazen als die vermijdende houding te maken heeft met het idee dat feedback geven synoniem is met mensen ergens op aan spreken. In organisaties wordt vaak zoiets gezegd als: “We hebben hier geen aanspreekcultuur.”, waarmee bedoeld wordt dat mensen niet geneigd zijn elkaar recht voor z’n raap te corrigeren.

Informatie
Maar aanspreken is maar één van de toepassingen van feedback. Het allerbelangrijkste aan het geven, ontvangen en vragen naar feedback is het in de openbaarheid brengen van informatie. En helderheid, transparantie over beschikbare informatie is van groot belang als je goed met andere mensen wilt samenwerken.

Controle
Feedback geven, over wat dan ook, betekent in de eerste plaats dat je aan een ander duidelijk maakt hoe jij bepaalde dingen ervaart, wat je ervan vindt, wat je erbij voelt of wat je wensen, verwachtingen en behoeften zijn. Je brengt dus informatie over jezelf in de openbaarheid en wordt daarmee beter te begrijpen door de ander. Hoe meer je binnen houdt, hoe meer er door anderen te gissen valt over jou en wat er in je omgaat. Mocht je denken dat je controle groter is door bepaalde zaken voor je te houden, het tegendeel is waar. Je controle groeit juist als je duidelijk maakt waar je voor staat, of wat dingen voor je betekenen. Je bent transparant.sloganintekst

Keuze
Feedback geven kan betekenen dat je informatie geeft over hoe jij het gedrag van een ander hebt ervaren. Maar dat is nog steeds iets anders dan aanspreken. De kans bestaat namelijk dat jij iets hebt ervaren wat de ander niet zo bedoeld had. In dat geval geef je de ander de mogelijkheid om zijn gedrag nog eens te heroverwegen. Je geeft de ander dus een keuze die hij of zij daarvoor nog niet had.

Goed bedoeld
Voor feedback ontvangen geldt hetzelfde. Iemand anders maakt jou duidelijk hoe hij of zij iets in jouw gedrag heeft ervaren, wat hij daarvan vindt, erbij voelt of wat zijn wensen, verwachtingen en behoeften zijn. Dat geeft jou inzicht in de effecten van jouw, vanuit je eigen perspectief ongetwijfeld goed bedoelde, gedrag. Je kunt dan kiezen of dat al dan niet het gewenst effect was, of dat je wellicht wat herstelwerkzaamheden dient te verrichten of andere acties moet ondernemen. En mocht het zo zijn dat de ander in zijn bewoordingen wat al te kort door de bocht gaat, dan heb jij weer iets om de ander over te informeren.

Onderhandelen
Feedback geven en ontvangen wil niet zeggen dat de gesprekspartners het eens moeten worden over de geopenbaarde informatie. Maar het grote voordeel is dat er nu over gesproken kan worden hoe men verder met de informatie en elkaar om wil gaan. Er kan overlegd of onderhandeld worden. Zelfs de vaststelling dat men over een bepaald punt fundamenteel van inzicht verschilt, geeft meer mogelijkheden tot goede samenwerking dan aannames, vooroordelen of koppen in het zand.

Kortom:
Koppen Uit Het Zand! Open Communicatie leidt tot minder stress!


Hoe ga jij om met feedback geven en ontvangen? Heb je tips? Je kunt je ervaringen kwijt in het commentaarvak hieronder.


PS. 
Deel deze Lesson s.v.p. met jouw netwerk door op de Share- of Mailknop te klikken, zodat ook de mensen uit jouw netwerk ervan kunnen profiteren.




door Ad van Oorschot.

Wil je elke week Lessons in Leadership ontvangen, meld je dan hier aan. Vind je deze Lesson in Leadership waardevol, deel 'm dan gerust in je netwerk.

Wil je iets uit deze Lesson in Leadership overnemen om elders te publiceren? Prima. Maar dan graag met vermelding van: Lessons in Leadership, www.invictusschoolofleadership.nl

 
 
Lessons in Leadership #101: Gebakken Peren
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
zondag 12 mei 2024

Van Oorschot Leiderschap

Groot-Brittanniëstraat 204
6663 HW Lent 
06-20959071
Btw nr. NL001871168B22
KvK nr. 67683290

© Van Oorschot Leiderschap 2022 | beheer | Design by ZEWIweb.nl

Algemene voorwaarden 2022

Privacyverklaring

Privacyverklaring