Web
Analytics Made Easy - StatCounter

Lessons in Leadership #74: Andermans Veren

689968In de vorige Lesson in Leadership, Pluim of fluim?, schreef ik over wat er zoal mis kan gaan bij het en plein public geven van complimenten aan medewerkers. Ik heb er de afgelopen twee weken van diverse lezers reacties op gekregen. De ervaring van een van de mensen die ik sprak, wil ik graag met je delen, omdat het een mooi voorbeeld is van de manier waarop je als leidinggevende op integere wijze recht kunt doen aan de bijdragen van je medewerkers.

Pronken
De lezer waarmee ik sprak werkt in een organisatie waarin niet altijd even zorgvuldig wordt nagedacht over het complimenteren van medewerkers en waar leidinggevenden de neiging kunnen hebben te pronken met de veren van hun medewerkers. Maar sinds kort werkt er een nieuwe leidinggevende die opvallend ander gedrag vertoont.

Oogcontact
In vergaderingen richt hij zijn aandacht met name op de mensen die vanuit zichzelf niet zo de neiging hebben om op de voorgrond te treden. Hij vraagt hen naar hun mening en betrekt hen alleen al door het maken van gericht oogcontact voortdurend bij het gespreksonderwerp. Daarnaast geeft hij bij de onderwerpen waarover hij spreekt exact aan welke medewerker bepaalde informatie heeft uitgezocht of heeft voorbereid.sloganintekst

Verspilling
Het mooie aan de opstelling van deze leidinggevende vind ik het vanzelfsprekende respect dat hij toont voor de bijdragen van zijn medewerkers, door hen ten overstaan van anderen de credits te geven voor het werk dat zij hebben gedaan. Daarnaast laat deze leidinggevenden zien dat hij ervan uitgaat dat elke medewerker in principe een waardevolle bijdrage kan leveren. Ook (en misschien wel vooral) de mensen die daar niet zo mee te koop lopen. Het zou verspilling van goede ideeën kunnen zijn en daarom getuigen van slecht leiderschap als je als leidinggevende deze potentiële bron niet aanboort.

Mooi werk
Het lijkt er op dat deze leidinggevende het nergens voor nodig vindt om medewerkers speciaal in het zonnetje te zetten. Hij geeft zijn complimenten min of meer terloops, maar wel heel zorgvuldig. Daarnaast lijkt deze leidinggevende totaal geen behoefte te hebben te strijken met andermans veren. Hij ontleent zijn kwaliteit als leidinggevende vooral aan de wijze waarop hij zijn medewerkers laat floreren. Mooi werk! Nou maar hopen dat zijn leidinggevende hem niet gaat complimenteren met het werk van zijn medewerkers. 


Ik ben heel benieuwd naar de gesprekstof die het bovenstaande verhaal oproept. Je kunt je reacties en tips zoals altijd kwijt in het commentaarvak hieronder.


PS. 
Deel deze Lesson s.v.p. met jouw netwerk door op de Share- of Mailknop te klikken, zodat ook de mensen uit jouw netwerk ervan kunnen profiteren.




door Ad van Oorschot.

Wil je elke week Lessons in Leadership ontvangen, meld je dan hier aan. Vind je deze Lesson in Leadership waardevol, deel 'm dan gerust in je netwerk.

Wil je iets uit deze Lesson in Leadership overnemen om elders te publiceren? Prima. Maar dan graag met vermelding van: Lessons in Leadership, www.invictusschoolofleadership.nl

 
Lessons in Leadership #101: Gebakken Peren
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
zondag 12 mei 2024

Van Oorschot Leiderschap

Groot-Brittanniëstraat 204
6663 HW Lent 
06-20959071
Btw nr. NL001871168B22
KvK nr. 67683290

© Van Oorschot Leiderschap 2022 | beheer | Design by ZEWIweb.nl

Algemene voorwaarden 2022

Privacyverklaring

Privacyverklaring