Web
Analytics Made Easy - StatCounter

Lessons in Leadership #83: May the best team win

we are the best team De afgelopen weken heb ik met verschillende teams aan de hand van outdoor-opdrachten gewerkt aan versterking van de samenwerking. Outdoor-opdrachten (let op, outdoor is geen survival!) komen heel dicht in de buurt van echte werksituaties. Deelnemers dragen zich veel authentieker dan ze indoor, bijvoorbeeld bij het oefenen van gespreksvaardigheden, al dan niet met acteur, geneigd zijn te doen. Dat maakt dat bij nagenoeg alle gedrag dat deelnemers in outdoor-opdrachten laten zien de vraag gesteld kan worden wat voor effect het had op de onderlinge samenwerking.

Competitie
Een aantal thema’s komt altijd aan de orde, ongeacht de achtergrond of samenstelling van de groep. Verdeel je de groep bijvoorbeeld in twee subgroepen en geef je ze dezelfde opdracht, dan is dat voor een aantal deelnemers meteen aanleiding tot competitie. Ook al heb je daar bij de opdracht met geen woord over gerept.

Dominant
Opvallend is ook dat de mensen die er graag een wedstrijd van maken, ook altijd gedaan krijgen dat het een wedstrijd wordt. De mensen voor wie dat niet zo nodig hoeft, laten zich niet horen en worden meegesleept. Misschien tegen wil en dank, maar dan nog… Kennelijk zijn de competitieven in een team veel dominanter dan de niet-competitieven. Het komt eigenlijk nooit voor dat twee groepen bij zo’n neutraal geformuleerde opdracht ervoor kiezen om te gaan samenwerken.

Boeiend
Het is ook heel boeiend om te zien wat er gebeurt als je wel opdracht geeft tot competitie, bijvoorbeeld door de opdracht te verstrekken aan twee ‘teamleiders’ en aan te geven dat “het beste team wint”. Je hebt nauwelijks het laatste woord van de opdracht uitgesproken of de teamleiders rennen naar hun team dat vervolgens als een speer aan de slag gaat om als eerste klaar te zijn.sloganintekst

Losers
Na afloop van de opdracht zijn de sneren van het snelste team ten opzichte van de ‘losers’ niet van de lucht. Totdat je als ‘scheidsrechter’ het team van de zogenaamde ‘losers’ tot winnaar verklaart of aangeeft dat beide teams verloren hebben. Dan dringt, langzaam en meestal met het nodige gemor, door dat het ‘beste team’ niet per definitie het snelste team is, maar misschien wel het team dat het meeste aandacht aan veiligheid heeft besteed. Er is eigenlijk nooit een team dat bij de ‘opdrachtacceptatie’ vragen stelt over de definitie van ‘beste’.

Inzicht
In het nagesprek van dit soort opdrachten wordt besproken wat de ervaringen betekenen voor de dagelijkse samenwerking in het team of in de organisatie en wat het effect is van het gedrag de individuele teamleden op het team als geheel. Dat geeft veel inzicht en concrete handvatten om als team effectiever samen te werken.


Herken je de patronen die ik beschrijf in je eigen team? Hoe ga jij daarmee om? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Je kunt reacties, zoals altijd, kwijt in het commentaarvak hieronder.


PS. Deel deze Lesson s.v.p. met jouw netwerk door op de Share- of Mailknop te klikken, zodat ook de mensen uit jouw netwerk ervan kunnen profiteren.




door Ad van Oorschot.

Wil je elke week Lessons in Leadership ontvangen, meld je dan hier aan. Vind je deze Lesson in Leadership waardevol, deel 'm dan gerust in je netwerk.

Wil je iets uit deze Lesson in Leadership overnemen om elders te publiceren? Prima. Maar dan graag met vermelding van: Lessons in Leadership, www.invictusschoolofleadership.nl

 
Lessons in Leadership #101: Gebakken Peren
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
zaterdag 11 mei 2024

Van Oorschot Leiderschap

Groot-Brittanniëstraat 204
6663 HW Lent 
06-20959071
Btw nr. NL001871168B22
KvK nr. 67683290

© Van Oorschot Leiderschap 2022 | beheer | Design by ZEWIweb.nl

Algemene voorwaarden 2022

Privacyverklaring

Privacyverklaring