Als je zelf deel uit maakt of ooit hebt uitgemaakt van een team, dan weet je ongetwijfeld hoe bepalend de ‘de persoon’ van de leidinggevende kan zijn voor het functioneren van het team. Als je nu zelf leidinggevende bent is het daarom interessant te onderzoeken welke invloed jouw persoonlijkheid heeft op het reilen en zeilen van jouw team. De aanleiding voor dit thema is mijn ervaring dat zowel in teams als in hele organisaties vaak weinig aandacht wordt besteed aan de borging van nieuwe inzichten en werkwijzen.
Bevlogen
In de meeste gevallen worden die teams en organisaties geleid door mensen die voortdurend op zoek zijn naar nieuwe initiatieven om hun team of organisatie (nog) beter te laten functioneren. Ze zijn creatief, oriënteren zich op nieuwe ontwikkelingen in hun sector, bezoeken symposia, houden de nieuwste managementliteratuur bij, nodigen sprekers uit, sturen medewerkers op training, organiseren scholingen, zijn actief op fora, etc., etc. Kortom, ze zijn betrokken en bevlogen.
Keerzijde
Nu zullen sommigen misschien denken: ik wou dat ik zo’n leidinggevende had. Maar de bevlogen leider heeft meestal ook z’n keerzijde: hij (of zij) verveelt zich snel. En dat betekent dat de nieuwe initiatieven vaak over elkaar heen buitelen. De ene training is nog niet afgelopen, of de volgende ‘goeroe’ wordt al weer gepresenteerd. De laatste “innovatie is nog niet geïmplementeerd” of de nieuwste reorganisatie wordt al aangekondigd.
Never a dull moment
En als je nu denkt: never a dull moment, niks mee mis toch?. Dan is de kans groot dat je zelf zo’n bevlogen leider bent. Misschien wel zonder dat je er zelf erg in hebt. Want je hebt ongetwijfeld het beste voor met je mensen, met je team, met je organisatie.
Gekmakend
Maar ja, hoe is het om medewerker te zijn van zo’n leidinggevende, manager of bestuurder? Gekmakend. Dan wil je misschien niet voortdurend iets nieuws. Dan wil je misschien wel vooral dat de dingen goed gaan. Dat nieuwe ontwikkelingen de tijd krijgen om door alle betrokkenen eigen gemaakt te worden. En wat dacht je van de ‘afnemers’, de klanten, cliënten, patiënten. Hoe groot is hun belang bij voortdurende veranderingen?
Op de rem
“Ja, maar”, zul je als bevlogen leider nu misschien zeggen, “wie stil staat, blijft achter. De concurrentie gaat ook gewoon door. En ik heb toch het beste met iedereen voor.” Allemaal waar. Het gaat er ook niet om stil te staan. Als je jezelf herkent in de bevlogen leider is het voor jou de kunst je eigen mensen niet compleet hoorndol te maken, maar een balans te vinden tussen vooruitgang en consolidatie.
Als je de tijd neemt om te luisteren, zou je wel eens kunnen ontdekken dat ze net zo bevlogen zijn als jij.
Herken jij jezelf in de bevlogen leider, of heb je meer de neiging de dingen eerst af te maken voordat je iets nieuws start? In beide gevallen heb je ongetwijfeld regelmatig ‘gedoe’ met de ander. Hoe ga je daar mee om? Welke oplossing heb jij misschien weten te vinden? Je kunt je reactie kwijt in het commentaarvak hieronder.
PS. Deel deze Lesson s.v.p. met jouw netwerk door op de Share- of Mailknop te klikken, zodat ook de mensen uit jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
door Ad van Oorschot.
Wil je elke week Lessons in Leadership ontvangen, meld je dan hier aan. Vind je deze Lesson in Leadership waardevol, deel 'm dan gerust in je netwerk.
Wil je iets uit deze Lesson in Leadership overnemen om elders te publiceren? Prima. Maar dan graag met vermelding van: Lessons in Leadership, www.invictusschoolofleadership.nl
Groot-Brittanniëstraat 204
6663 HW Lent
06-20959071
Btw nr. NL001871168B22
KvK nr. 67683290
© Van Oorschot Leiderschap 2022 | beheer | Design by ZEWIweb.nl