Web
Analytics Made Easy - StatCounter

Lessons in Leadership #96: Wachttijd voor de Gotthardtunnel

zomerstop-1

Afgelopen vrijdag zat ik in de drukste avondspits na de zomer en het regende pijpenstelen. Het zal voor al mijn filegenoten duidelijk geweest zijn dat de zomervakantie nu echt definitief voorbij was. Daarom, om de overgang wat te verzachten, in deze eerste Lesson van het nieuwe 'schooljaar' toch nog even wat aandacht voor vakantieverhalen. Of kan dat al niet meer? Staat daar misschien een tijdslimiet op? Zoals er ook min of meer bestaat voor de periode waarin je elkaar nog Gelukkig Nieuwjaar zou 'mogen' wensen. En hoeveel (werk)tijd zou je eigenijk aan vakantieverhalen mogen besteden?

Gotthardtunnel
Je hebt leidinggevenden (en ook wel medewerkers) die daar helder in zijn: vakantie behoort tot het privédomein, dus hetzelfde geldt voor vakantieverhalen. Ik ken ook organisaties waarin elke eerste dag dat een medewerker weer van start gaat (zelfs na een lang weekendje Praag) alle collega's uitgebreid op de hoogte worden gebracht van de uitstapjes, het weer, het eten, de hotelbedden, het vliegtuig, de lengte van de rij voor de incheckbalie, de wachttijd voor de Gotthardtunnel en wat al dies meer mee of tegen zat. En waarin alle collega's ook uitgebreid de tijd nemen om de 359 kiekjes te bewonderen en te vergelijken met hun eigen foto's uit Praag die ze toevallig nog op hun mobiel hadden staan.

Gemeenschapsgeld
Als je uit zou rekenen wat die tweede aanpak aan werktijd en daarmee aan gederfde winst dan wel gemeenschapsgeld kost, zou je je als manager van de weeromstuit onmiddellijk bekeren tot de aanpak van mensen die vakantieverhalen niet op het werk thuis vinden horen. Toch kun je ook bij die aanpak vragen stellen.

Mazelen
Werk en privé zijn niet te scheiden. Hoe graag sommige managers dat ook zouden willen. Als een medewerker al nachtenlang uit z'n slaap wordt gehouden door zijn 3 koters met griep, bof en mazelen dan heeft dat ongetwijfeld effect op zijn concentratie. Of als een collega al jaren mantelzorger is van zijn ernstig zieke partner, mag je vaak blij zijn als hij of zij überhaupt nog tot werken in staat is. En net zoals de treurige dingen in het leven van mensen invloed hebben op hun werk, zo geldt dat ook voor de vrolijke. Het is daarom verstandig om als leidinggevende oprecht aandacht te besteden aan zowel de zorgen van je medewerkers als aan hun vakantieverhalen of hobby's. De vraag is alleen: hoe lang? En, als je medewerker eenmaal met vertellen begonnen is, hoe zorg je dan dat dat hij/zij daar ook weer mee ophoudt?

Besognes
In die laatste vraag schuilt voor veel leidinggevenden de werkelijke reden voor hun rigide afwijzing van gesprekken over privé-onderwerpen. De time management matrix van Eisenhower/Covey over het stellen van prioriteiten helpt inzicht te krijgen in het belang van aandacht voor privé-besognes van medewerkers. De matrix beschrijft vier kwadranten, samengesteld uit de variabelen: wel of niet urgent en wel of niet belangrijk. Het kwadrant wel belangrijk/niet urgent gaat over zaken die je in principe uit zou kunnen stellen, maar wat je vooral niet zou moeten doen. Het kwadrant niet belangrijk/niet urgent gaat over zaken waar je absoluut geen tijd aan zou moeten besteden.

Brandstof
Aandacht besteden aan de zorgen én aan het plezier van medewerkers in hun leven is geen brandje dat meteen geblust zou moeten worden (wel belangrijk/wel urgent). Je moet het echter ook niet op de lange baan schuiven, omdat aandacht, erkenning, als mens gezien en gehoord worden nou eenmaal de brandstof is waarop mensen gedijen. Met name vakantieverhalen, maar ook zorgen van medewerkers waar je zelf de zorg niet van inziet, lijken misschien voor het werk van vandaag niet belangrijk/niet urgent. Daar toch aandacht aan besteden is echter een investering die op de lange termijn zonder meer rendement oplevert.

Kleinkind
Vakantieverhalen aanhoren behoort tot het kwadrant wel belangrijk/niet urgent en daarmee tot je core-business als leidinggevende. En mocht je daar geen zin in hebben, omdat de de verhalen je inhoudelijk niet boeien, dan maak je maar zin. Het is gewoon een van je taken. Wie het niet doet, doet z'n werk niet goed. Tót… het moment dat de verhalen of de foto's van het nieuwe kleinkind zich gaan herhalen. Vanaf dat moment is je aandacht niet langer meer nuttig. Het is een activiteit uit het kwadrant niet belangrijk/niet urgent geworden. Hoogste tijd dus om het gesprek af te breken. En als je dat niet durft, omdat dat niet aardig zou zijn… Hoe aardig ben je als je alleen nog maar knikt op het juiste moment en ongedefinieerde geluidjes maakt die zowel ja als nee kunnen betekenen, terwijl je met je gedachten heel ergens anders bent, of -erger nog- denkt: 'hou alsjeblieft op met je geklets!'? Da's niet zo heel aardig, nee.

Dus:
Een beetje leidinggevende pakt op dat moment z'n verantwoordelijkheid én zijn respect en beëindigt het gesprek. In het begin is dat misschien wat onwennig. Ga gewoon een beetje oefenen. Met wat vallen en opstaan, kan iedereen het leren.

​Better Leaders Make a Better World,
​Ad van Oorschot.

Nelson Mandela 
Nelson Mandela benaderde altijd alle mensen met het grootst mogelijke respect. Zijn vrienden, zijn vijanden, bijzondere mensen en 'gewone' mensen. Hij ging ervan uit dat mensen in principe integer en eerlijk zijn en dat elke ontmoeting waardevol is, omdat je altijd iets van anderen kunt leren. Mandela geloofde in 'emotionele risico's. Hij was ervan overtuigd dat je verder komt door je open en kwetsbaar en vanuit vertrouwen op te stellen. De enkele keer dat zijn vertrouwen beschaamd werd, nam hij op de koop toe.

Wil je meer weten over het leiderschap van Nelson Mandela, de manier waarop je dat zelf in zou kunnen zetten in je eigen dagelijks leven en werk, of hoe je er je organisatie of team mee kunt inspireren? Bel of mail. Ik vertel je graag meer over.

Vind je deze Lesson in Leadership waardevol, deel 'm dan gerust in je netwerk. Wil je iets uit deze Lesson in Leadership overnemen om elders te publiceren? Prima. Maar dan graag met vermelding van: Lessons in Leadership, www.invictusschoolofleadership.nl 

Lessons in Leadership #101: Gebakken Peren
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
donderdag 09 mei 2024

Van Oorschot Leiderschap

Groot-Brittanniëstraat 204
6663 HW Lent 
06-20959071
Btw nr. NL001871168B22
KvK nr. 67683290

© Van Oorschot Leiderschap 2022 | beheer | Design by ZEWIweb.nl

Algemene voorwaarden 2022

Privacyverklaring

Privacyverklaring